En verdensmand kiggede forbi

En, i dansk optik, glorværdig historie skinner klart i Michael Laudrup loungen på Brøndby Stadion. Billeder af de gamle legender, og især Danmarks og…

En, i dansk optik, glorværdig historie skinner klart i Michael Laudrup loungen på Brøndby Stadion. Billeder af de gamle legender, og især Danmarks og Brøndbys største navn gennem tiderne pryder loungen, der er opkaldt efter ham. Han spillede både for Real Madrid og Barcelona. De er to af verdens største sportsbrands. Men Michael Laudrup iklædte sig aldrig den røde trøje der tilhører klubben med verdens største brand.
Manchester United tilhører den absolutte top på banen, og torsdag var en af nøglespillerne uden for banen dukket op på vestegnen, for at give en forklaring på den enorme succes hos de røde djævle.

”En kultur der har inkluderet succes på grønsværen. Vi har og har haft nogle af de største spillere i verden. Det er en unik marketingsplatform,” fortæller Stylsvig.

En af grundene til Uniteds store succes på marketingsområdet, er en singlebrand strategi. United vil således kun have én sponsor fra de forskellige brancher. Når man nu for eksempel har Audi og Singha, så indgår man ikke andre aftaler med Volvo og Carlsberg. På den måde sikrer man eksklusivitet for partnerne. Casper Stylsvig fortæller:

”Vores partnere kigger på return of investment. Hvordan kan de få profit på deres investering i Manchester United. Vores opgave er blandt andet at konvertere vores fans til forbrugere hos vores partnere. Når vi laver en ny aftale, laver vi en forretningsplan med partneren. Vi skal levere hvad de vil have, og hvad vi har lovet.”

En anden fordel som partner i United er ifølge Sponsorchefen muligheden for netværke, og muligheden for at få oplevelser for pengene.

”I United prøver vi at kæde vores partnere sammen via ture. Vi arrangerer for eksempel snart en tur til Amsterdam, fordi som alle jo ved, er Europa League det nye. Champions League er so last year”, siger den grinende dansker, der er tidligere har arbejdet i en lignende stilling for Barcelona. Adspurgt om forskellene på de to klubber, forklarer han:

”Barcelona er en institution, hvor de mange hundredetusinder medlemmer styrer klubben. Der er valg hver sjette år, og så går hele bestyrelsen af. Fodboldsiden fungerer fint, fordi de har et fast koncept. Men kommercielt går det ikke så godt, for de har ingen længerevarende struktur. Vi er ejet af en amerikansk familie, som udarbejder strategien.”

Den væsentligste årsag til Manchester Uniteds succes, skal ifølge Casper Stylsvig findes i klubbens mentalitet og kultur. Der er ikke tid til at hvile på laurbærrene.

”Vi kan sammenligne vores arbejde med spillernes. Du vinder en kamp, du jubler, og så arbejder du videre mod den næste kamp. Sådan er vores kultur. Vi kan hele tiden blive bedre. Vores digitale strategi kan blive bedre,” fortæller Stylsvig, og forklarer at klubben ligeledes gerne vil på flere ture rundt omkring for at møde fans og potentielle partnere. Ture som danskeren i øvrigt er en af hovedmændene bag. Han afslører desuden, at sommer turen 2012 går til Asien.

Kritikken omkring billetpriser og de amerikanske ejere vækker ikke bekymring hos sponsorchefen.

”Vi har 55.000 sæsonkortholdere, og der ikke bare er forretningsmænd på fodboldtur. Der ligger lige under 50 professionelle fodboldklubber indenfor 100 kilometer af Old Trafford, så vi har mange konkurrenter. Vi er nødt til at holde billetpriserne i ro, for selvom vi har en luksusvare, som folk vil betale for at se, så ved vi at finanskrisen har ramt mange af vores fans,” beretter en alvorlig Stylsvig, der dog også havde plads til en joke:

”Vi har faktisk lige solgt stadionrettighederne til Old Spice. Jokes aside så ved vi, at vi er en forretning, men vi ved, det ikke skal overgøres. Vi kan ikke retfærdiggøre at sælge små bider af stadion.”

En Liverpool-fan blandt tilhørerne spurgte United-bossen, om klubben købte de bedste talenter eller de bedste reklamesøjler. Stylsvig fangede Park-referencen, og svarede at klubben køber det bedste talent, og hvis talentet er fra Korea, er det blot til vores fordel.

Efter en række spørgsmål takkede danske Casper fra engelske Manchester af, med en bemærkning om, at han håbede de mange græsrødder kunne bruge oplægget, og om ikke andet håbede han, at der på denne torsdag aften var fundet et par nye Manchester United fans.

Forrige artikel

Fergie bekræfter: Lindegaard ude i 4-6 uger

Næste artikel

En verdensmand kiggede forbi

ANNONCE