(Photo by Steven Paston/PA Images via Getty Images)
INEOS – en gigantisk virksomhed der opererer med mere end 26.000 ansatte og med indtægter nord for 20 milliarder euro.
I spidsen er Sir Jim Ratcliffe. Han er selvudnævnt sportselsker, hvilket har ført ham ind i en masse investeringer og sponsorater af eksempelvis fodboldklubber.
I det fjerne ulmer en storm dog for Sir Jim Ratcliffe. Ikke bare i Manchester United, hvor briten har fået en voldsom svær start som medejer, men også i flere af sine sponsorater og investeringer er meldingerne om INEOS negative.
Tottenham
INEOS valgte i 2019 at hoppe med på Tottenham-vognen. Her valgte INEOS at slå bjælkerne sammen med Spurs som officielle ‘hand sanitizer and 4×4 vehicle partners’.
I første omgang betød det, at INEOS er synligt på Tottenhams bænks stole, men i 2022 blev partnerskabet udvidet. INEOS står nu også over spillertunellen.
Dét samarbejde vil INEOS gerne ud af nu. Som vi United-tilhængere er blevet bekendt med, så er Ratcliffe glad for besparelser, og aftalen med Spurs er ikke noget, han vil bruge penge på længere.
Det kommer dog ikke uden økonomisk konsekvens for Ratcliffe at trække sig fra aftalen. Selvom der ikke er opgivet et præcist beløb, så fortæller den tidligere finansielle rådgiver for Manchester City Stefan Borson, at Tottenham ikke kommer til at være ”out of pocket,” hvis INEOS forlader aftalen – det fortæller han Football Insider.
Det er dog ikke den eneste aftale, INEOS forlader.
Senest har de forladt en aftale med New Zealands rugbylandshold, selvom de havde indgået en langvarig kontrakt. For måneder siden stoppede de også det personlige sponsorat af en legendarisk sejler, Sir Ben Ainslie.
Her går det fint
På den franske sydkyst går det fint for INEOS. Nice ligger p.t. treer i den franske liga, selvom der for nogle år siden var en del debat om, hvorvidt INEOS havde forbedret Nices tilstand.
Det er naturligvis godt at høre som United-fan, at det sagtens kan gå fremad, selvom det i en periode virker enormt skidt.
I en helt anden sportsgren end fodbold og ved INEOS’ største sportslige satsning udover United, nemlig cykling, er der både positive og negative historier.
Det tidligere Team Sky, der er har vundet verdens hårdeste cykelløb Tour de France syv gange, heriblandt fire under Chris Froome-regimet, har længe søgt fodfæste i det nye cykel-landskab.
Siden 2019 har INEOS ikke være kompetetive i den individuelle konkurrence i Tour de France. Her har Tadej Pogacar og danske Jonas Vingegaard taget alt.
Det har fået fans af INEOS Grenadier, som cykelholdet hedder, til at stille spørgsmålstegn ved ledelsens evne til at skabe et nyt konkurrencedygtigt hold.
Deres seneste forsøg faldt fuldstændig fra hinanden. De prøvede med Tom Pidcock, der er et vidunder på mountainbike og har vundet to olympiske guldmedaljer på mountainbike. Da INEOS prøvede Pidcock af for første gang, var der ingen forventninger til briten.
Både andet og tredje år i Tour de France var han ingen steder. I en Netflix-dokumentar ser man også, hvordan Pidcock fokuserer mere på at være kaptajn på eget hold. Dét selvom holdkammeraten Carlos Rodriguez var udnævnt kaptajn.
Nu er Pidcock videre i systemet. I diverse forummer diskuterer fans, om ledelsen er god nok til at skabe et hold, der kan kæmpe med Pogacars UAE og Vingegaards Visma Lease a Bike.
Den helt store
Ratcliffe og INEOS gik i 2020 ind i den største motorsportsgren på planeten, da de begyndte at sponsorere Mercedes. Mercedes AMG Petronas F1 Team, som de officielt hedder, der på det tidspunkt dominerede alt og alle i Formel 1, har de seneste par år været en del af subtoppen.
Det samarbejde blev blev senere samme år udvidet markant. Lewis Hamilton vandt sin syvende titel. Alt var godt for INEOS og Ratcliffe, der var placeret overalt på den hurtigste bil i verdenshistorien.
I december 2020 lavede Mercedes, INEOS og Toto Wolff en aftale. Aftalen sikrede alle parter en lige stor del af selskabet. INEOS med 33 procent, Daimler A/G med 33 procent og Wolff med 33 procent. Det gjorde ydermere Wolff til CEO fremfor blot at være teamchef.
Det virkede som et lykkeligt ægteskab, men i sidste uge begynde dramaet for alvor. Formel 1 afholdt et massivt event i London i en fejring af deres 75-års jubilæum.
Her kom alle holdene med deres nye ‘livery’, altså deres maling på bilen. Mercedes-bilen lignede det samme, men der manglede noget. Førhen var INEOS meget tydeligt placeret på begge vinger af bilen og i toppen ved udsugningen. Nu er INEOS kun blevet placeret meget diskret på indersiden af frontvingen.
Er Ratcliffe på vej ud af Mercedes, fordi han ligesom i sin aftale med Tottenham ikke vil bruge unødigt mange penge på andet end Manchester United? Han kan da ikke bare forlade. Han ejer 33 procent af holdet.
Da bilens livery først blev lanceret var der ikke det store opråb eller drama. Men Mercedes gjorde noget efterfølgende, ingen andre hold gjorde.
Alle hold udgav en såkaldt ‘render’, hvor bilens livery bliver udstillet yderligere. Det har Mercedes ikke gjort. Det har fået fans til at undre sig over, om der i virkeligheden er problemer med INEOS. INEOS er blevet placeret et ligegyldigt sted på bilen, og deres enorme røde plade på toppen af bilen er helt væk.
Fokus på Manchester United?
Hvis Ratcliffe sælger sine aktier i sine investeringer for at have mere tid og flere penge til United, så kan United-fans være glade. Det kan kun være godt.
På den anden side, kan det naturligvis være foruroligende, at Uniteds delvise ejer sælger aktier rundt omkring uden at melde noget ud til offentligheden.
Der er i den grad brug for Ratcliffes fulde fokus på Manchester United, der er i den værste situation i meget, meget lang tid.
Modsat Ratcliffes afskæringer af god kantinemad, så er hans mulige besparelser på gigantiske sponsorater, noget der forhåbenligt kommer United til gode.