Det seneste års tid har United-fans skullet vænne sig til andre pressemøder end før.
Citaterne føles ikke lige så strømlinet længere, nu hvor Ruben Amorim er blevet cheftræner. Man kan mærke, at det er en passioneret portugisisk cheftræner, der sidder og kigger journalisterne i øjnene ved pressemøder.
Det er noget, der inspirerede kommunikationsekspert Jes Mortensen, der har arbejdet 12 år som pressechef i FC København.
– Amorim skiller sig ud i en verden, hvor alt er meget kontrolleret, corporate og ensartet. Der er lagt planer, der er kommunikationsstrategier, der er talepapirer, der er Q&A’s, der er alt muligt planlagt.
– Og her kommer så en mand, der står i spidsen for et af verdens største brands. Der er ikke mange mennesker, der bare interesserer sig lidt for sport på kloden, der ikke har hørt om Manchester United. Det er gigantisk, siger Jes Mortensen til OldTrafford.dk.

Spærrer øjnene op
I dag er Jes Mortensen partner i Human Touch Media, som tilbyder medierådgivning, medieproduktion, medietræning og moderatoropgaver, og efter en rum tid væk fra fodboldverdenen har han mulighed for at få noget nyfunden perspektiv på verden, han havde så tæt ind på livet i adskillige år.
Og nu, hvor han kigger på det udefra, er han meget inspireret af Amorims ærlige og autentiske måde at være på.
– Han gør det meget anderledes end mange andre i en relativt konservativ verden. Måden, han kommunikerer på, er interessant, fordi han er så direkte, som han er. Det kan man godt spærre øjnene op for, siger Jes Mortensen.
Ruben Amorim er nemlig ikke bange for at kalde en spade for en spade. Han fortæller medierne, hvis han synes, hans hold er det værste i Uniteds historie, og hvis han overvejer at sige sit job op.
Vi har aldrig set den slags før i Manchester United. Ikke på den måde. Og den slags bliver mere og mere sjældent i en verden, hvor al kommunikation synes at skulle kontrolleres oppefra.
– Man kan mærke, at det betyder noget for ham, om man vinder eller taber. I nogle sekvenser lyder han jo nærmest som en fan. Og det er der jo noget befriende i. Det er relaterbart og i øjenhøjde med rigtig mange mennesker.
Jes Mortensen anerkender da også, at man kan få sig nogle uvenner ved at kommunikere på den måde, som Amorim gør.
– Selvfølgelig er det også risikofyldt. Der kan være mennesker i din egen organisation, i spillertruppen, trænergruppen, bestyrelsen eller direktionen, som synes, du er over grænsen eller føler sig stødt over det, du har sagt, siger Mortensen.
– Men ved at han smider de største stykker brænde på selv, er det også sværere for andre at være mere kritiske end han selv er. Hvis du fortæller, at du er det dårligste hold i klubbens historie, hvad skal en pundit så kritisere dig for?

Som Ståle og Neestrup
Amorims stil inspirerer tydeligvis Jes Mortensen, og det er muligvis, fordi det minder ham om noget, han har set før, da han var pressechef i FC København.
Han har arbejdet med bramfri typer som Ståle Solbakken og Jacob Neestrup, som sagtens kunne finde på at tænde af foran et kamera.
Som pressemand har han dermed ingen direkte kontrol over, hvordan klubbens ansigt udadtil vil reagere, men på trods af det er det netop den stil, han foretrækker.
– Tricket er at forlige sig selv med, at man ikke kan tøjle dem. Så må du leve med, at de ind imellem går fem procent for langt og bliver for meget på en eller anden måde. Sådan er det også med Amorim.
– Men omvendt: Alt op til de der fem procent, som der bliver for meget, bliver det også bare rigtig, rigtig godt. Det bliver autentisk, ærligt og direkte, og du er aldrig i tvivl om, hvor du har ham og hvad han mener. Han kommunikerer på samme måde både eksternt og internt, siger Jes Mortensen.
Og så er FC Københavns og Manchester Uniteds roller i pressen den samme. På den spillebane, de er på – den danske for FCK og den internationale for Manchester United – handler det om at skulle være den bedste. Hver gang. Og det er præcis det, du skal udstråle.
– Det er to store klubber med meget høje forventninger. Der vil altid være et meget stort pres på træneren, uanset hvordan du opfører dig. Du kan ikke gemme dig for det, og det går kun væk, hvis du vinder dine fodboldkampe. Så kan du lige så godt være den, du er. Jacob Neestrup og Ståle Solbakken matcher FC København rigtig godt som brand og fodboldklub. Det giver god mening, at de er, som de er, i forhold til, hvordan omgivelsernes opfattelse af FC København er.
– Og det samme synes jeg jo sådan set, at den der arv fra Ferguson var. Han sagde også tingene lige ud. Der var heller ikke nogen tvivl om hans passion eller hans følelser, du ved, hans emotionale udbrud og alt muligt andet. Og der synes jeg, at der er nogle interessante referencer mellem de to (Ferguson og Amorim, red.), hvor jeg synes, jeg kan mærke, det hænger sammen.

– Jeg kan mærke ham
Blandt Jes Mortensens kunder er også folk fra erhvervslivet, hvor han helt klart foretrækker, når man kan mærke mennesket, der taler.
– Ellers kunne du jo i princippet skrive en pressemeddelelse, lave en AI-genereret video med nogle budskaber eller noget grafik eller et eller andet. Jeg vil mærke, at der er tale om et ægte menneske. Og jeg kan fandeme mærke, at Amorim vil noget med det her. Han har passionen. Jeg har intet begreb om, hvorvidt han er en dygtig fodboldtræner, men han er, hvem han er. Det er take it or leave it.
Hvorfor er det en fordel?
– Hvis folk ikke har tillid til, at du mener, hvad du siger, så kan det, du siger, være fuldstændig ligegyldigt. Men jeg tror på ham. Han mener, hvad han siger. Det gør, at der kommer en følelsesmæssig connection, og det er der nogen, der kan lide, og andre, der ikke kan.
– Jeg tror, de fleste synes, det er fedt, at dem, der står i spidsen for deres fodboldhold brænder for det. Man leder efter, at de er menneskelige og har en autentisk profil, som folk og omgivelser kan relatere til. Og det synes jeg, at man har fået her, siger Jes Mortensen.




