Glazer-protester rammer Uniteds salg

En analyse fra de anerkendte tyske sportanalytikere Sport+Market viser, at Manchester Uniteds merchandise-afdeling blev hårdt ramt af sidste års massive…

En analyse fra de anerkendte tyske sportanalytikere Sport+Market viser, at Manchester Uniteds merchandise-afdeling blev hårdt ramt af sidste års massive protester mod Glazer-ejerskabet.

Specielt foråret 2010 ramte Green & Gold-kampagnen direkte ind i hjertet hos mange Manchester United-fans, som kulminationen på flere års utilfredshed med ejerne.
Dette medførte ifølge Sport+Markt et drastisk fald i salget af merchandise på 10 procent i klubben.

“Vores data viser, at klubben tabte detailsalg fra 2009 til 2010 med omkring 10 procent. Dette skyldes situationen omkring ejerskabet og utilfredsheden blandt Manchester Uniteds fans. Det har haft en direkte effekt på fansenes merchandise-indkøb,” siger rapportens forfatter Dr Peter Rohlmann til The Guardian.

Sport+Market kan ikke offentliggøre de præcise tal af hensyn til fortroligheden. Manchester United og de øvrige 181 klubber i undersøgelsen har alle selv leveret de data, der har dannet resultatet.

Manchester United forsvarer undersøgelsens negative tal med, at deres royalties fra kontrakten med Nike alligevel er steget over de seneste par år.

Aftalen med Nike udløber i 2015 og er ikke længere blandt top 5 over de mest indbringende kontrakter.

Forrige artikel

Avis: To måneder uden Ando

Næste artikel

Fergie spår United gode chancer mod Marseille

ANNONCE