The Times løftede i dag sløret for Glazer-familiens nye forretningsplan på hele 2 gange 60 sider.
En forretningsplan som indeholder store forventninger til fremtiden og som blandt andet handler om større gæld, flere sponsorer, mere promotion og billetprisstigninger på 36% på 6 år.
Det var også The Times som inden Glazer-familien købte klubben afslørede den første forretningsplan, som nu er blevet revideret.
United skal følge Real Madrids strategi
I forretningsplanen bliver der bestemt ikke lagt skjul på, at Glazer-familien gerne vil kopiere Real Madrids strategi ved hjælp af non-stop promotion og køb af superstjerner – i Madrid også kendt under ordet “galacticos”.
Trods Peter Kenyons nye udtalelser om at Chelsea vil overgå United i 2014, så anser United ikke Chelsea som konkurrent til denne position. Istedet vil klubben gå efter Real Madrid.
Set fra markedsføringssyn, så er det et noget snævert syn fra Uniteds side. Selvom de selvfølgelig skal gå efter markedslederen(Real Madrid), så skal de jo passe på klubber som Chelsea, Liverpool og Barcelona, som lige nu tjener færre penge end United.
Spørgsmålet er derfor om de i deres kamp for at nå Real Madrid også vil forsvare sig imod deres forfølgere?
United skal på turné før og efter sæsonen
Opvarmningsture blev de kaldt tidligere, men under den nye forretningsplan, så vil de udelukkende handle om promotion. Ligesom Real Madrid, så lægger Glazer op til at sende Uniteds spillere ud i verden både efter og før en sæson. På disse opvisningskampe, så kan det nævnes at Real Madrid i sidste sæson tjente fem gange så meget som United på dette område.
Gælden stiger og stiger, men skal den ikke betales tilbage?
I forretningsplanen fremgår det også at den meget omstridte gæld, som Glazer har påført den hildtil gældsfrie Manchester United, vil fortsætte med at stige.
Ifølge planen er gælden i dag på 656 millioner pund og den vil sige til 733 mio. pund i 2012, som er året hvor planen løber til.
Det fremgår ikke hvordan den stigende gæld skal betales tilbage, men hvis alt flasker sig, så kan United have en langt større værdi på det tidspunkt og sælges af Glazer med fortjeneste. Spørgsmålet er dog om det overhovedet er realistisk.
Prisen på opkøbet blev i alt på 831 mio. pund, hvor af 41 mio af dem gik til det juridiske.
Fans skal udnyttes mere og betale 36% mere!
Mange fans har allerede sagt stop, men det afskrækker ikke den nye plan for at lægge op til flere prisstigninger på at følge United.
Efter en stigning på 12.5% i gennemsnit inden denne sæson, så siger planen, at billetpriserne vil stige hvert år de næste mange år. Op til 2012 vil de være steget med i alt 36%!
Glazer forsvarer disse stigninger med at Uniteds produkt er undervurderet og at London-klubberne tager endnu mere for deres billetter.
Alene dette års stigninger i tillæg med stadionudvidelsen vil give United en ekstra indtægt på 20 mio pund i år.
Udover stigninger hen over somrene, så vil vil United også tage mere for de vigtige kampe i Champions League. Dette gør sig allerede gældende fra forårets kamp imod Lille.
Flere sponsorer
Selvom Uniteds fans skal betale mere, så bliver de ikke fri for yderligere reklame.
Planen forudser United vil få flere såkaldte platinum sponsorer. En indtægt som i år giver 9 mio. pund men som de forventer vil stige til 20 i 2010-11 sæsonen.
Udover dette, så forventes det også at aftalerne med Nike og AIG vil stige en smule i værdi de kommende år.
Højkonjunktur i fodboldverdenen
Det mest optimistiske i planen kommer nu. Udover stigninger i billetpriserne, så forventer Glazer også at tv-rettighederne vil stige gevaldigt i værdi.
Det samme gælder vinderpengene i Champions League. TV-mæssigt, så regner de med at tjene 78 mio. pund på dette i 2012 imod 46 mio. i år.
Dog har man i United lært lidt af gæld og ambitioner af Leeds United. Således indgår præmiepenge fra Champions League ikke i stor stil i de nye budgetter. Klubben vil nemlig fortsat budgettere med, at de kun når anden runde i europa cuppen.
Dette gælder dog ikke ligaen, hvor de i de sidste 2 år er blevet overtrumfet af Chelsea. Selvom de sportsligt regner med mindst en trejdeplads, så vil United begynde at budgettere med at få en højere andel af englændernes medie-indtægter fra Champions League. I de sidste 2 år har andelen i disse penge, som deles mellem 4 klubber, svinget på mellem 16 og 17%. Men i fremtiden vil United have op imod 22.5%!
Til dette skal det nævnes at bare for at få krav på 20%, så kræver det et mesterskab eller en god placering i forrige års CL… Lidt modsigende i forhold til de sportslige målsætninger.
Bliver Old Trafford solgt?
Der bliver ikke nævnt noget om dette i planen, ej heller udvidelse af stadion.
Får United penge til at købe Galacticos?
De vil få 25 mio. pund hver sæson til at købe spillere for. Spørgsmålet er så hvor mange stjerner man kan købe for dette?
Det var et mindre resumé af forretningsplanen…