Er Kobbie Mainoo bedst som 6’er eller 10’er?

Viser 1 svartråd
  • Forfatter

Vi diskuterede i sidste uges podcast, hvilke kvaliteter Amorims foretrukne centrale midtbanespiller skal besidde. Der blev nævnt ord som atletisk, løbestærk, duelstærk og disciplineret. I forlængelse af den snak, diskuterede vi så, om Kobbie Mainoo kommer mest til sin ret som en del af Amorims ‘double pivot’, eller om han er bedst som 10’er, hvor Amorim ofte bruger ham. I torsdags kom han ind på den centrale midtbane og modtog roser fra Amorim efterfølgende. Men i går mod West Ham var han så igen placeret som 10’er og havde svært ved bringe sine kvaliteter i spil.

Hvad tænker I? Hvor skal Mainoo spille i den kommende sæson? Som en central midtbane ved siden af eksempelvis Ugarte, hvor han i højere grad kan diktere spillet? Eller skal han være tættere på modstandernes mål som 10’er og prøve at finde plads i mellemrummene?

I mine øjne har han faktisk en del tilfælles med Joshua Zirkzee. De er begge lidt langsomme, men teknisk dygtige og trives i småspillet og mellemrummene. Begge har de her “wow”-øjeblikke, men har det også med at falde ud og være for usynlige/ineffektive.

Zirkzee er ikke en “rigtig angriber”, er der skrevet mange steder. Og på samme måde føler jeg også, at Mainoo mangler noget for at være en “rigtig midtbanespiller”. En god 6’er er enten god til at bryde modstandernes spil, og ellers er han dygtig til at diktere spillet a la Pirlo. Mainoo synes ikke at shine til noget af det.

Jeg synes, Mainoo har set bedst ud, når han har spillet tæt på modstandernes felt. I Amorims system spilles bolden også forbi den centrale midtbane og direkte i fødderne på 10’erne. Og derfor tænker jeg også, at 10’eren i øjeblikket passer ham bedst.

Dette gælder dog også for Zirkzee, Amad, Garnacho, Bruno, Mount og Eriksen. Amad bruges som wingback, og Bruno ofte i den dybe rolle på midtbanen. Men ellers synes der at være kamp om én af de to pladser bag 9’eren. Særligt når man også overvejer at tilknytte Cunha.

Af den grund håber jeg da, at Mainoo eller én af de andre kan bide sig fast i maskinrummet i stedet for. Hvor der ellers kun er Ugarte, Casemiro og Collyer at tage af. Måske Sekou Koné også, inden for en overskuelig fremtid. Men i øjeblikket ser jeg altså ikke maskinrummet som det oplagte sted at få Mainoo til at toppræstere.

Viser 1 svartråd
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
ANNONCE