Gary Neville satte i dasg spørgsmålstegn ved Nikes motiver ved deres motiver i forbindelse med deres nye kampagne imod racisme, som hedder “Stand up. Speak up”, og blandt andet er blevet støttet af hans holdkammerat Rio Ferdinand.
Nike har indledt kampagnen efter at der i Spanien har været problemer med racisme i de seneste par måneder, og startede for alvor kampagnen ved at lave specialdesignede trøjer i kampen mellem Manchester United – Arsenal. Endvidere havde Nike kreeeret nye trøjer til både Holland og England, da de to hold i går mødtes.
“Vi har ikke ikke et problem med racisme i dette land. Du kan måske finde en eller to hændelser i de seneste 10 år.
Vi må sikre os, at denne kampagne bliver udført i den rette ånd og ikke bare er for god PR som nogle sportsfirmaer ser ud til at gøre lige nu.
FA og det engelske landshold har altid kæmpet imod racisme. Vi må bare passe på, at budskabet ikke bliver misbrugt af firmaer som Nike til at få en masse PR ud af ingenting,” udtaler Gary Neville til de engelske medier.
I kampen imod Arsenal bar “Gaz”, som en af 4 United-spillere, ikke de nye anti-racisme trøjer under træningen, og det har vi altså så fået forklaringen på her.
Nike har hyret 3 sorte spillere som hovedpersoner for kampagnen, Rio Ferdinand, Thierry Henry og Ronaldinho. De to sidstnævnte sparede bestemt ikke på, at nævne Nikes navn under det fornyeligt afholdte årets-spiller arrangement i Zürich.
Det amerikanske firma, som sponserer Manchester United med den største tøjkontrakt i fodbold forsvarer sig:
Nike startede denne kampagne efter ønske fra Theirry Henry. Holland bar trøjer i går, fordi de er et af de forbund, som Nike sponserer og de er parate til at vælge side imod racisme.
Dette er ikke en kommerciel kampagne af Nike.
This is not a commercial campaign for Nike.
Stand Up Speak Up-kampagnen går efter at rejse penge, som vil gå direkte til grupper, som hjælper med til at tackle problemet,” udtaler en talsmand fra Nike til Evening Standard.