Blog: Når en trøje bliver et symbol

Når Manchester Uniteds nye fodbodtrøje bliver præsenteret ved en stor præsentation, så er det selvfølgelig en begivenhed for klubbens mange millioner fans…

Når Manchester Uniteds nye fodbodtrøje bliver præsenteret ved en stor præsentation, så er det selvfølgelig en begivenhed for klubbens mange millioner fans. Men hvor meget ”Manchester” og ”United” er der over et arrangement, som finder sted mere end 6.100 kilometer væk fra klubbens stadion?

Præsentationen af trøjen er nemlig ikke henlagt i Manchester eller i en by med stor relevans for klubben. I stedet bliver den præsenteret i den nye hovedsponsors hjemby Chicago. Og selvfølgelig i en af Nikes flagskibsbutikker Niketown på Michigan Avenue i Obamas hjemby.

Den oversøiske præsentation er samtidig startskuddet for klubbens store promotionturné i Nordamerika, hvor holdet skal spille i blandt andet Toronto, Houston og i Mexico. Sidstnævnte er den eneste destination med fodboldmæssig relevans, idet kampen indgår i købet af mexikanske Javier Hernández.

Hvor mange eksemplarer, den nye trøje vil sælge, er et stort spørgsmål. I sidste sæson voksede modstanden mod Glazer gevaldigt. Mange af de fans, som havde haft en ”vente og se”-tilgang, blev i januar overbevist om, at Glazer ikke er god for klubben, da det kom frem, hvor mange penge amerikaneren kan hive ud af klubben, og hvor stor gælden egentlig er. Samtidig er det i løbet af foråret kommet frem, at Uniteds økonomiske situation bestemt ikke er god, hvilket Ferguson ganske givet er begyndt at kunne mærke.

De fleste ved nok, at jeg ikke mener, at Glazer er god for klubben. Jeg er engageret i ”kampen mod Glazer” og håber, at familien og gælden snart forsvinder, så man igen kan nyde at være fodbold- og United-fan uden at skulle have økonomiske- og fan-mæssige problemer i baghovedet hele tiden.
Jeg vil gerne købe en United-trøje, men som jeg indledningsvis fortalte, så er der er en kæmpe symbolik i trøjen i forhold til klubbens kommercielle vej, som er drejet helt forkert.

Det skal være op til den enkelte, hvordan de støtter klubben, men for mig at se, så er trøjen let at undvære. Jeg føler, at Uniteds fans ofte kan stå magtesløse, når vi snakker om modstanden mod Glazer. Men én meget effektiv og let måde at vise sin modstand på, er at boykotte klubbens merchandise, heriblandt trøjen. Den er et tydeligt bevis på klubbens kommercielle muligheder og grunden til, at ledelsen ikke tænker på klubben og fansene, men på sponsorerne, når fx en ny trøje præsenteres.
Fodboldtrøjen er en omvandrende reklame for United, Nike og AON, hvilket gør den til en glimrende mulighed til at vise sine modstand mod Glazer. Nemlig ved ikke at købe den.

Som sagt, så skal det være op til den enkelte, hvordan man støtter United. Jeg vil ikke diktere, hvordan folk skal gå klædt eller støtte deres hold.
Men det vil efter min mening være i Manchester Uniteds interesse, hvis fansene ikke købte den nye trøje.
Se det på den her måde: De fleste United-fans er imod Glazer, men når trøjerne alligevel bliver solgt, så kan den modstand være ligegyldig. Glazer vil jo aldrig nogensinde mærke til den. I stedet kan de sidde i Florida og grine, ”Haha, se, de siger, de er imod… Men vi har fat i den lange ende; de køber trøjen i blinde.”

I sidste sæson blev modstanden mod Glazer hjulpet godt på vej af Green & Gold-bølgen. En bølge, som de fleste fans forstod, men som mange også misforstod. Green & Gold går ud på, at fansene boykotter klubbens officielle ting, såsom trøje, halstørklæder, snacks og drikkevarer på stadion og lignende. I stedet træder man op i klubbens tidligere farver. Farverne, som moderklubben Newton Heath bar, og som United senest benyttede i starten af 90’erne. Derfor virker det i mine øjne underligt, når man ser United-fans stå på pubben eller på stadion iført den nyeste trøje og med et grønt og gult halstørklæde om nakken. Godt nok så elsker vi United og hader Glazer, men det ser ikke særlig fornuftigt ud, når man støtter en form for protest (Green & Gold) uden at følge den.

Denne blog er skrevet af Casper Heiselberg og giver udtryk for forfatterens egne holdninger.
Ansvaret for bloggen er 100% bloggerens eget og ikke OldTrafford.dks.

Forrige artikel

Øl bliver thailandsk

Næste artikel

Den nye trøje offentliggjort

ANNONCE