Anmeldelse: Michael Carrick – Between The Lines

Michael Carrick giver i sin selvbiografi et enestående blik ind i dynamikken midt på en af de mest succesfulde perioder i Uniteds historie.

“Jeg spillede ikke bare for Manchester United, jeg levede for dem.”

Sådan lyder den første linje i Michael Carricks selvbiografi Between The Lines. Det første kapitel i bogen hedder ‘Red’, og der er igennem bogen ingen tvivl om, at Michael Carrick, der fejrede så mange triumfer for Manchester United og nu er José Mourinhos assistent, er Manchester United-mand helt ind til knoglerne. Men sådan har det ikke altid været for United-legenden. Allerede på en af de efterfølgende sider, stopper øjnene op og læser linjen en gang til – Michael Carrick så som barn op til Jan Mølby, der i 80’erne huserede på Liverpools midtbane.

Michael Carrick var en af lederne for et Manchester United-hold, der skulle blive blandt de mest succesrige i klubbens glorværdige historie, og i bogen får man et indblik i det hårde arbejde på træningsbanen, de sene sejre, og slutteligt festerne, der markede nok et Premier League-trofæ. Bogen er fyldt med anekdoter fra diverse fejringer, hvor blandt andet Neville-brødrenes far kunne have en central rolle. Og som den første linje giver indtryk af, så fortæller andre linjer i bogen også, at Michael Carricks vindermentalitet passer perfekt sammen med Manchester Uniteds DNA.

KUNNE DU TÆNKE DIG AT VINDE MICHAEL CARRICKS NYE BOG? HVIS DU BESTILLER OG BETALER OLDTRAFFORD.DK’S NYE JUBILUMSMAGASIN INDEN DEN 3. DECEMBER, ER DU MED I LODTRÆKNINGEN OM TRE EKSEMPLARER

Netop vindermentaliteten skulle også blive starten på en af de største nedture i Carricks liv. Efter Champions League-finalen i 2009, som United tabte med 2-0, klandrede han sig selv så meget, at det endte med en regulær depression. Lionel Messi, Xavi og Andres Iniesta udspillede United i alle spillets facetter, men Carrick tog det meget hårdt på sig. Samuel Eto’o scorede kampens første mål i en situation, hvor Carrick føler, han svigtede sine holdkammerater: “I de følgende uger blev det øjeblik ved med at hjemsøge mine tanker, når jeg havde stlle øjeblikke. Jeg kunne ikke få det ud af mit hoved. Det lyder melodramatisk, men jeg er aldrig kommet mig over det,” skriver han.

På den måde giver bogen et indblik i det ekstreme konkurrencemiljø, der gennemsyrede Manchester United i de gyldne år. Selv i juni, der er årets eneste reelle feriemåned for spillerne, var han striks omkring mad og søvnvaner.

Læs bloggen, vi skrev forud for Michael Carricks sidste kamp i karrieren.

Michael Carrick har været med fra overgangen fra det ekstremt succesfulde United-hold i 00’erne under Sir Alex Ferguson til tiden efter den legendariske skotte, der ifølge bogen var rasende, da det kom frem at han ville træde tilbage i 2013, før han selv havde mulighed for at fortælle spillerne det. I dag er Carrick som bekendt assistent for José Mourinho, og han virker tilfreds med den måde, karrieren forløb og sluttede på.  Nu ser han frem til de udfordringer, der venter forude, fornemmer man tydeligt af den sidste linje i bogen:

“En god spiller bliver ikke nødvendigvis en god manager, det ved jeg. Men jeg vil gøre alt, der står i min magt. Jeg er klar til at bestige det næste bjerg.”

Set med United-brillerne, så er der et kæmpe bjerg, der skal bestiges i den nærmeste fremtid. Men som United-fan så er Michaels Carricks selvbiografi ikke så stort et bjerg. Bogen er 369 sider lang, og det er alle sider, der er lette at læse. Bogen er et must på enhver Rød Djævels boghylde, hvis man vil læse om, hvordan mekanismerne foregår i et succesfuldt omlædningsrum. Og historien om Carricks kamp med at komme sig over finalenederlaget fra 2009 er også at anbefale. På mange af bogens sider er bogen dog også, som mange fodboldspilleres biografier er flest – en smule overfladiske.

Samlet bedømmelse: 4/6.

ÅRETS STORE FEST FOR UNITED-FANS: PETE BOYLE PÅ DEN GLADE GRIS 1. DECEMBER

Køb billet her – Kun 100 kr – Inklusiv fri fadøl og jubilæumsmagasin