(Photo by Michael Regan/Getty Images)
Manchester United er i en økonomisk hård periode.
Et underskud i omegnen af 300 millioner pund de sidste tre år, er det United pro tempore kan prale med.
Høje lønninger, kun en enkelt omgang Champions League fodbold – uden at gå videre fra gruppen, for mange udnødvendige udgifter og renovation af Carrington og dele af Old Trafford.
Det er realiteten for Manchester Uniteds delvise ejer, Sir Jim Ratcliffe. Briten har skåret gevaldigt ned for udgifter, han ikke fandt nødvendige. En masse personale i og omkring Manchester United er blevet opsagt. Den årlige julefrokost er blevet skåret fra. Manchester United tager endda toget til udebanekampe i London. Det er ikke et transportmiddel, man normalt associerer med Manchester United.
Manchester United præsenterer voksende underskud: Kan risikere at komme i problemer med FFP/PSR
De lokale fans?
Alle de nedskæringer kan fans nok overleve, hvis det betyder, at Manchester United får en mere bæredygtig økonomi. En økonomisk struktur i klubben, der længe har været dårlig.
De lokale fans derimod er trætte af, at Manchester United tager 66 pund for en billet til at se holdet spillet. Ratcliffe kunne i aftes nyde en Manchester United-sejr og tilråbene; ”Just like the Glazers, Ratcliffe’s a c*** og 66 quid, taking the p*** again.”
Det er uvist om fansene snakker om billetpriserne til Old Trafford eller til den specifikke kamp på Craven Cottage. I en video på Twitter, hvor en lille gruppe unge mænd standser Ratcliffes bil, høres det, at fansene er utilfredse med, at United-fans skal betale det tredobbelte af Fulhams for at se deres hold. De bad blandt andet Ratcliffe om at finde en løsning.
– Vi burde betale en tredjedel, mumler en frustreret fan ind på bilens bagsæde, hvor Ratcliffe sad.
🚨🚨🎥 JUST IN:
Manchester United fans confront Sir Jim Ratcliffe about the rise in ticket prices. #MUFC [@joshrushby_] pic.twitter.com/Tpltr2l9VL
— mufcmpb (@mufcMPB) January 26, 2025
MUST’s åbne brev til United-ledelsen
I et åbent brev i sidste uge, forsikrede United-ledelsen, at de vil revurdere deres billetstrategi. Det har The Manchester United Supporters’ Trust nu svaret på i et åben brev.
– Vi skriver til dig (Sir Jim, red.) som repræsentanter af Manchester Uniteds tilhænger-fællesskab, sammen om vores kærlighed for klubben og drevet af vores kollektive ønske om at se Manchester United have succes på og af banen.
Den første del af brevet har til formål at forklare Sir Jim Ratcliffe, hvorfor at det ville være en dårlig ide at ændre på billetpolitikker lige nu.
– Du er måske kommet frem til konklusionen, at billetpriser og politikker har brug for at blive revurderet.
– Vi tror stærkt på, at lige nu er det værst mulige tidspunkt… for ikke at riskere at uddybe skellet eller skabe videre utilfredshed.
MUST kommer med flere pointer i det åbne brev:
- En prisstigning eller markant ændring i billetpolitikker vil lande udtroligt dårligt ved fans – utilfredshed eskalerer til aktive protester og desillusion.
- Utilfresheden kan resultere i deciderede oprør. Noget der ikke barer påvirker kampdage, men også sponsor-relationer og det globale brand.
- Utilfredse fans vil påvirke stemningen og skabe yderligere ”præstationsangst” for spillerne i stedet for at støtte dem. Hvis det betyder mangel på Europa eller hjemmelig succes, ville det økonomiske tab ikke svare sig til billetternes forhøjede pris.
- Pas på ikke at ændre drastisk i klubbens billet-traditioner. F.eks. at sæsonkort-holdere kan ‘passere’ deres billetter. En gammel tradition.
Der er flere pointer, eksempelvis, hvor vigtige gode og loyale fans kan være for en fodboldklub. Specielt Manchester United.
- Et advarselstegn om, at du er ved at tabe tilhængerne er tabet af ‘hjemmebanefordel’. (Lyder lejlighedsvise heroiske udebanepræstationer indblandet med elendige hjemmebanenederlag og uafgjorte familiært?
MUST Kommer med fem ideer til Sir Jim:
- Hold stand for nu.
- Få klubben og fansene sammen.
- Overvej andre finansieringsmuligheder
- Konsultér fans om langvarige ændringer.
- Bevar klubbens arv.