Som mange engelske medier havde gættet på blev det det amerikanske forsikrings firma AIG der lagde flere penge på bordet end Mansion.
AIG (American Insurance Group Inc.) har underskrevet en 4-årig aftale med Manchester United for 56.5 millioner pund.
Penge som Manchester United er garanteret og som ikke bliver påvirket af Uniteds fodbold mæssige resultater.
Hvorfor AIG
Ifølge David Gill bestemte United sig for at sige nej tak til den største sponsor kontrakt i fodbold, for at finde et firma der havde de samme ambitioner som United.
Et firma der hungrede efter at sponsorere United, et firma som havde de samme ambitioner som United og et firma som fuldt ud ville kunne udnytte Manchester Uniteds Brand globalt.
United vil, som alle ved, meget gerne udbrede deres Brand meget mere i Asien end de har indtil nu, og med AIG ser det ud til at de har valgt et firma som allerede har en masse erfaring i dette område.
Hvorfor United
AIG har fundet det mest kendte og mest populære brand indenfor sports verdenen.
AIG”s kundebase er størst i Asien, hvor United har 40 millioner supportere, hvilket ville kunne fremme AIG”s forretninger Asien. Især da AIG forventer at bruge AIA i Asien når United skal spille her.
¨
AIG ligger heller ikke skjul på at de vil gøre alt hvad de kan for at få det maximale ud af aftalen med United.
AIG Baggrund
American International Group, Inc. (AIG), er verdensledende indenfor forsikring og finansielle services og de har kontorer i mere end 130 lande.
De er det største forsikrings selskab i USA, og har flere forskellige under afdelinger som tager sig af f.eks. kommerciel og industrielle forsikringer og livs forsikringer.
Deres finans afdelinger inkluderer fly leasinger, aktie investeringer og de styrer den største pensions investerings fond i USA.
De har deres aktier listet på New york, London, Paris, Schweitz og Tokyo børserne og på ArcaEx.
Alt i alt; AIG ligger nummer 9 på Fortune 500 listen som bliver udgivet af Forbes hvert år og har næsten 100.000 ansatte.
AIG retssag
AIG blev tiltalt, af Securities and Exchange Commission (SEC) i USA, for at have snydt med deres bogføring for at få selskabet til at se bedre ud finansielt end det egentlig var.
Nogle medier i USA mener, at hvis det ikke var blevet opdaget i tide kunne have ført til en katastrofe i samme format som da Enron (USA”s 6. største virksomhed red.) gik konkurs på bare 28 dage.
AIG har i et forlig valgt at betale 1,6 milliarder dollars for at få sagen ud af verden.
Forliget involverer dog ikke Maurice Greenberg, en tidligere direktør, og Howard Smith, tidligere Finans direktør, som begge stadig kan se frem til en retssag. De nægter begge at have haft noget med det at gøre.
AIG har, efter forliget er kommet på plads, undkyldt og udtalt at de er meget kede af hvad der er sket.
AIG lige nu
D. 17. marts 2006, offentliggjorde AIG deres resultater for 4. Kvartal i 2005.
Et resultat der ikke var hvad New York Stock Exchange havde regnet med.
AIG resultat havde faldet fra 1,6 Millarder dollars i 4. kvartal 2004 til 444 Millioner dollars.
Et fald på 72% fra året før.
AIG forklarede deres tab med at de skulle betale ialt, 1,16 Milliard, efter skat, i deres forlig med SEC, advokat bistand under retssagen og de mange tornadoer der har været i USA i 2005.
AIG”s indkomst faldt fra 1,73 Millarder dollars til 376 Millioner Dollars. I aktie pris svarer det til et fald på 14 Cent i 4. kvartal 2005, eller 66 cent per aktie fra 4.kvartal i 2004.
AIG”s offentliggørelse af regnskabet betød at deres aktie pris straks faldt næsten 2% på NYSE.
Mange eksperter mener dog at 4. Kvartal i 2005 var så rodet, at det næppe vil komme til at ske igen, og at AIG nok skal få rettet op på deres regnskab.
United i USA
Er den her sponsor aftale så hvad Glazer familien har ledt efter for at få Manchester United fremmet i USA?Næppe.
AIG er en verdens omspændende virksomhed, og man kan bare tage et kig på flere af de andre
sponsorer i Premier Leauge for at se hvad de har fået ud af at sponsorere et Engelsk “soccer team” på den anden side af Atlanten.
AIG for United fans?
AIG er som tidligere fortalt en virksomhed der har med forsikring, pension, børshandel, lån og Livs forsikringer at gøre.
Det mest åbenlyse vil være at United
fortsætter med deres egne lån, huslån, kredit kort, og forsikrings tilbud, men at det hele vil komme til at køre igennem AIG istedetfor deres nuværende banker.
Problemet med at overføre alle disse tilbud til en ny udbyder kunne dog være at f.eks. Barclays vil kræve en kompensation for at være blevet sidestillet til fordel for en konkurrent.
Billigere billetter?
Kunne man forestille sig at de stigninger der er varslet nu vil blive glemt, når der nu kommer næsten dobbelt så mange penge i kassen som hos Vodafone?
Nej, for Glazer familien er det her ekstra penge som de ikke ville have fået ind før.
Det betyder at de, ihvertfald i de næste 4 år, ikke skal bekymre sig om ca. 10 millioner pund i rente.
Billetpriserne, øl og sodavand, pies,
merchandise osv. vil stadig stige.
De er jo kommet over det værste da de offentlig gjorde deres planer om prisstigninger, hvorfor så skrotte dem.
Nye trøjer og stort arbejde på stadion
United skal selvfølgelig have nye trøjer nu.
Heldigvis for mange supportere så skal hjemmebane og udebane trøje skiftes til sommer alligevel for at følge Uniteds normale ombytnings cycle.
Den blå 3. trøje vil United stadig beholde i endnu et år, men Vodafones logo vil selvfølgelig blive skiftet ud med AIGs logo.
Ud over dette så har AIG en hel del underafdelinger, og AIG sagde på deres pressemøde at når United skal spille i f.eks. Asien kan man sagtens forestille sig at de istedet for AIG logoet vil have AIA logo på trøjerne.
AIA er den største under afdeling af AIG i Asien, med 25.000 ansatte.
Samtidig kan det også forventes at når United spiller udenfor Europa og Asien, at de kan spille med andre logoer på deres trøjer, afhængig af hvilket firma AIG vil fremme i det område.
Stadionet skal også ændres.
Lige nu er der Vodafone reklamer over hele stadionet, både bandereklamer og skrevet på tribunerne med stole.
Vodafone
Siden Vodafone offentliggjorde at de ville benytte sig af deres “get out” klausul har der svirrer utallige rygter om hvem den næste sponsor ville bliver, hvor lang tid de ville
skrive under for og sidst men ikke mindst hvor mange penge ville den nye sponsor være klar til at betale.
Glazer familien og David Gill, var ude kort efter Vodafones pressemeddelelse og sige at United selv ville have afbrudt samarbejdet med englands største tele udbyder til sommer, for de var helt sikre på at de ville kunne få en meget bedre aftale på plads med et andet firma.
Om man så vil tro på Uniteds ledelse er op til en selv. Sikkert er det dog at Vodafone på 2 dage mistede 27.000 kunder i England alene, da Glazer endelig lykkedes med at få overtaget
Men tilbage står det helt åbenlyse. Nemlig at United kunne få en bedre aftale på plads.
Mansion
Ifølge flere engelske aviser ville United mandag have offentlig gjort en 4 årig sponsor kontrakt med Mansion til et beløb i nærheden af 60 Millioner Pund.
Men mandag lavede United en U-vending, og beskyldingerne fløj igennem luften.
Mansions direktør mente at United havde gået bag om ryggen på dem. Især da Mansions forhandlere var blevet inviteret til Manchester for at skrive under på kontrakten, og mundtligt havde fået at vide at Mansion ville blive den nye Sponsor.
David Gill afviste beskyldningerne og
hentydede til at United igennem hele forløbet åbent havde fortalt at de handlede med flere forskellige firmaer.
En anden grund til at United afbrød forhandlingerne kunne være at Glazer familien bestemte sig for ikke at kommer i nærkamp med NFL, hvis regler siger at ejere af et NFL hold, I Glazers tilfælde Tampa Bay Buccaneers, ikke må have noget som helst at gøre med gambling firmaer så som Mansion.
Hvem har forhandlet?
David Gill og Andy Anson har været de ledene når det er kommet til at rejse jorden rundt og møde mulige sponsor emner.
Det menes dog at Bryan Glazer er personen bag kontakten til AIG, og at det er ham der i sidste øjeblik fik United til at rette blikket fra Thailand til USA, hvilket ser ud til at have givet pote.
Konklusion:
AIG ser det som en god måde at komme ud til mange mennesker i England, Europa og Asien.
Manchester United har fået en af de største sponsor aftaler i fodbold i hus.
Noget som for både Manchester United og Glazer familien nok må ses som en stor sejr, da de allerede ved overtagelsen udtalte at United kunne få en større sponsor aftale end den nuværende.
En ting er sikkert, denne aftale er en kæmpe gevinst for Fodbold klubben Manchester United, men så sandelig også for AIG.