I går kunne Manchester United offentliggøre endnu en stor samarbejdspartner, da man indgik en fireårig kontrakt med ur-giganten Hublot. Det er den fjerde store aftale United indgår i 2008, efter man tidligere på året kunne indgå sponsoraftaler med Saudi Telecom, Budweiser og Seoul Metropolitan Government. Aftalen er et bevis på, at selvom der er krise på finansmarkederne, kan United stadig gå ud og finde store sponsorer.
Andre klubber i Premier League har allerede mærket presset fra den verdensomspændende finanskrise. Blandt andet har Liverpool måtte udskyde deres nye stadionprojekt grundet finansieringsproblemer. West Hams hovedsponsor XL gik i starten af sæsonen konkurs, samtidig med deres islandske ejer er i store økonomiske problemer.
United er indtil videre ikke for alvor blevet trukket ind i den økonomiske krise. Dog blev man tidligere på efteråret pludselig en part i den amerikanske bank og forsikringskrise, da hovedsponsor AIG gik konkurs og måtte reddes af den amerikanske stat. Derfor er det nærmest sikkert, at parterne ikke forlænger samarbejdet, der udløber sommeren 2010, hvis da ikke amerikanerne forsøger at komme ud af aftalen før tid. Dette ryster dog ikke David Gill.
”At få sit navn på Manchester Uniteds ejendom, altså vores trøje, er ekstremt værdifuldt. Alt i alt er aftalen med AIG cirka 19 mio. £ værd om året. Det er et betydeligt beløb. Men vi mener, at værdien bestemt er der, og at vi vil være i stand til at skaffe en ny sponsor fra 2010 og fremover. Der er stadig nogle meget succesfulde, voksende og profitgivende selskaber i verden. Fodbold er en global ting, Manchester United er et globalt brand. Og vi er sikre på, det nok skal lykkes, da United trøjen er mange penge værd.”
Gill erkender dog samtidig, at der endnu mangler at falde nogle penge af fra AIG i aftalen, og at der er økonomiske dele af aftalen, som løber længere end selve trøjeaftalen, men maner til ro.
”Selvfølgelig var de økonomiske faktorer helt anderledes dengang vi indgik aftalen.”
Et andet punkt, som beroliger David Gill, er det faktum, at der snart skal forhandles en ny tv aftale på plads. Og da Premier League gennem de seneste år har fået en status som en af de største, bedste og mest interessante begivenheder at følge verden rundt, mener Gill at, det vil være godt for de store selskaber og virksomheder, at blive set og sat sammen med Premier League.
”Det ville selvfølgelig være naivt, at tro at fodbold ikke bliver ramt af krisen, men der vil stadig blive spillet, og kampene vil blive vist over hele verden. Det vil stadig have spændingen og passionen, som vil give folk noget at holde fast i, i krisen. Da kampene vises på tv verden over, vil selskaberne blive set og blive markedsført gennem Premier League.”