Lavtlønnede ansatte i United sender åbent brev til Ed Woodward

Mens Alexis Sanchez får rekordløn, bliver nogle af Manchester Uniteds ansatte på Old Trafford betalt mindre end syv pund i timen. Det er ikke rimeligt, mener forskellige organisationer og personer i Manchester, der i et åbent brev kritiserer ledelsen for at vise uansvarlighed.

For nogle rengørings-, kantine- og sikkerhedsansatte på Old Trafford vil det tage 41 år at tjene, hvad Alexis Sanchez tjener på en uge. De tjener, hvad der svarer til cirka 60 kroner i timen, og det er ikke nok til at dække de basale leveomkostninger i Manchester.

Sådan lyder det blandt andet i et åbent brev til Uniteds direktør Ed Woodward, som foreningen “Manchester Citizens” og flere personer fra byen står bag. Listen tæller blandt andet lokale politikere, religiøse skikkelser og en lang række andre sociale organisationer.

– Her hvor vintertransfervinduet 2018 lukker, er Manchester United endnu en gang verdens rigeste klub. Og nu huser de også tre af Premier Leagues fem bedst betalte fodboldspillere. Derfor beder vi jer om at vise lederskab overfor lokalområdet ved at sikre, at de lavstlønnede i klubben kan for enderne til at mødes, står der i brevet.

United: Vi overholder aftaler

I et svar til Telegraph udtaler klubben:

– Vi arbejder med mange forskellige kontrakter på grund af klubbens størrelse, men alle fastansatte, fuld- som deltid, betales i overensstemmelse med Premier Leagues aftaler.

I disse år kæmper organisationen The Living Wage Foundation for britiske arbejderes ret til en minimumsløn, der er beregnet til reelt at dække deres leveomkostninger.

Indtil nu er Chelsea, Everton og West Ham United de eneste Premier League-klubber, der betaler deres ansatte den såkaldte Living Wage. Fra juni i år træder ordningen også i kraft i Liverpool.

Alexis Sanchez får den ikoniske trøje nummer 7 – Skal du også have den?

Læs mere om:

Podcast: Lyt til OldTrafford.dk’s podcast om Manchester United. Læs mere her
Rejser og billetter: Vi har samlet en masse tips og gode råd, hvis du vil opleve Manchester United på Old Trafford
Forrige artikel

Pereira drømmer stadig om United-fremtid

Næste artikel

Espn: Fellaini ude i op til to måneder

ANNONCE